Hogyan készítsen kérdőívet?
Egy kérdőív eredményességéhez elengedhetetlen a precíz, átgondolt megszerkesztettség, valamint az, hogy mielőtt nagyobb közönséghez jutatjuk el a kérdőívet, egy kisebb csoport segítségével teszteljük a hatékonyságát.
Egy kérdőív története:
- Elsőként meg kell határozni, hogy mi a kérdőív célja, mi a vizsgálat tárgya és kik a kutatás alanyai. Hipotéziseket kell felállítani, amelyeket bizonyítani szeretnénk.
- Kérdezés módjának megválasztása. Számtalan módon lehet egy kérdőívet tálalni (személyesen, telefonon, interneten keresztül). Az online kérdőívek számos előnnyel rendelkeznek, hiszen ötvözi valamilyen szinten a személyes és a telefonos lekérdezés pozitív tulajdonságait.
- Kérdőív szerkezetének, felépítésének megtervezése. Egy jó kérdőív megfelelően felépítve eléri, hogy a válaszadóban bizalmat ébresszen és őszintén válaszoljon a kérdésekre. A szerkesztőknek is őszintéknek kell lenniük, a válaszadók tudomására kell hozni, hogy milyen célból készül a kérdőív, miért fontosak az általuk megadott válaszok, emellett törekedni kell a hivatalos formulák használatára, illetve a válaszadók számára hangsúlyozni kell, hogy bizalmasan kezelik az adataikat és biztosított a névtelenség. A kérdőív elején ismertetni kell, hogy kb. mennyi időt vesz igénybe a kitöltés.
Helyes szerkezet: bevezető kérdések, fontos információkra való rákérdezés, levezető kérdések (ezek lehetnek egyszerűbb nyitott kérdések). - Kérdések, állítások megfogalmazásánál törekedni kell az egyszerűségre, könnyen értelmezhetőségre, egyértelműségre. Elsősorban zárt kérdésekkel érdemes dolgozni. A zárt kérdéseknek 4 nagyobb típusa van:
1. alternatívák megadása: 2 lehetőség közül lehet választani
2. szelektív: több válasz is lehetséges
3. skála: minőségi sorrend felállítása egy adott szempont alapján
4. egyetértés kifejezésének mértéke: 7 attitűd közül a legjellemzőbb kiválasztása
Nyitott kérdéseket ritkán érdemes alkalmazni, a nehéz értékelés miatt. Akkor érdemes ezt használni, ha a fogyasztók érzelmi viszonyulásaira vagyunk kíváncsiak egy adott termékkel, szolgáltatással kapcsolatban vagy a fogyasztók vágyaira, igényeire szeretnénk rákérdezni.
A forma kiválasztásánál a leghatékonyabb „módszer” az esztétikusságra, jól átláthatóságra való törekvés. Az online kérdőívek esetében adottak a különböző előre legyártott minták, amelyek mindegyike megfelel a kritériumoknak, Önnek csak ki kell választani a számára megfelelőt.
Mielőtt „élesben” használnánk a kérdőívet érdemes tesztelni egy kisebb csoport segítségével a kérdőívet, mert így bizonyos hibákat észrevehetünk és az internetes felület segítségével azonnal korrigálhatunk.
A megosztás után, csupán annyi a feladata, hogy figyelje az eredményeket, elkészítse a kérdőívből nyert adatok segítségével a statisztikákat, elemezze azokat. Ezáltal megtudhatja azokat a válaszokat, amelyért a kérdőív készült. Ennek segítségével javíthat a jelenlegi helyzetet, vagy inspirációt meríthet további munkálatokhoz.