Gyakori kérdések a marketing kommunikáció és a PR kapcsán
Mi a különbség a marketing és a PR között? Milyen viszonyban állnak egymással?
A PR és a marketing viszonyát nehezen lehet meghatározni, több nézőpont is kialakult ezzel kapcsolatban. Van olyan nézet, amely szerint a marketing része a PR, vagy épp ellenkezőleg a PR-on belül van a marketing. Olyan elképzelés is van, miszerint a kettő teljesen különböző és semmi közünk egymáshoz, más nézet szerint a kettő egy és ugyanaz. Az igazság valahol a 4 állítás között van, de nem is az a lényeg, hogy a kettő viszonyát pontosan ismerjük, hanem, hogy elfogadjuk azt a tényt, hogy egyik sem létezik a másik nélkül, kölcsönösen hatnak egymásra és a két kommunikációs tevékenység dinamikus viszonya segítheti egy vállalkozás sikerét.
Főbb különbség a két tevékenység között: a marketing célja elsősorban az adott márka kommunikációjának összefogása, eladásnövelés, a PR elsődleges feladata egy vállalat és környezete között bizalmi viszony kiépítése, amellyel elérik, hogy egy adott cégről, márkáról ne csak a termékeik, szolgáltatásaik köre jusson a fogyasztó eszébe, hanem a vállalathoz fűződő érzelmek, pozitív gondolatok.
Hatékonyságot tekintve, a PR vagy a marketing a hatékonyabb, melyikkel lehet nagyon hatást elérni? Melyik a költségesebb?
Más a terület. Időben, térben, célcsoportban függ a kommunikáció a vállalat céljaitól, szándékaitól, termékétől de összességében elmondható, hogy mind a két kommunikációs tevékenység hatékony lehet, ha elég kreatív módon alkalmazzák őket. Amennyiben a jelenben és a jövőben is hatékony kommunikációt szeretne, érdemes mind a két tevékenység eszközeinek tárházát figyelembe venni.
Természetesen a sikeres vállalati kommunikációhoz fontos, hogy legyen egy bizonyos pénzösszeg, amit erre tudnak fordítani. Egyik sem költségesebb a másiknál, kreatív eszközökkel gazdaságosabban is fel lehet építeni egy cég vagy egy márka kommunikációját, azonban minél több az erre szánt tőke, annál több lehetőség nyílik meg a kommunikáció színterein.
Melyik tevékenység hatása tart tovább?
Ez attól függ… esetenként a PR eszközök hatása tovább tarthat, hiszen egy megfelelő bizalmi viszonyra felépíthető a vállalat további kommunikációja.
Egy vállalat élettartamát tekintve mikor kell ezeket az eszközöket használni?
Egy induló vállalkozásnál minél hamarabb elkezdik tudatosan alakítani a vállalat kommunikációját, annál hatékonyabb lehet. Azonban már régóta meglévő vállalatoknál sem késő a tudatos kommunikáció alkalmazása. Egy működő cégnél már valószínű kialakult egy vevőkör, amire lehet építeni, ezt lehet bővíteni.
Gerilla-, vírusmarketing, flashmobok – mire jók ezek?
A gerilla- és vírusmarketing olyan marketing technikák, melyeknek célja minél nagyobb publicitás szerzése. Ez olyan módon történik, hogy a fogyasztó olyan figyelemfelhívó akciókkal találkozik a legváratlanabb helyzetekben, amelyekről nem gondolja, hogy marketing eszköz lehet. A vírusmarketing a gerilla akció következménye lehet. Ennek során például egy reklám olyan gyorsan és megállíthatatlanul terjed az emberek között, akár csak a vírus.
Egy flashmob nagyon jó példa, ennek során egy kiszámíthatatlan pillanatban egy kisebb-nagyobb tömeg pld. elkezdi ugyanazt a koreográfiát táncolni, amely mindenképp nagyon látványos. A spontaneitás látszatának ellenére egy megtervezett akcióról van szó, amelyet rögzítve különböző internetes portálokon később megoszthatnak egymással a felhasználók.
Szükséges-e kommunikációs szakember bevonása ezekhez a tevékenységekhez?
Egy kommunikációs szakember kellő szakmai ismerettel és kreativitással rendelkezik, akinek a szakértelme mindenképp pozitív módon befolyásolja egy vállalat sikerét.
Mi a garancia arra, hogy sikeres lesz egy PR vagy marketing akció?
Kézzel fogható garancia sohasem adható, azonban ha megfelelő szaktudással rendelkező személyre bízza vállalatának kommunikációját, annál biztosabb lehet a sikerekben.
Mi a sikeres válságkommunikáció titka?
Válságkommunikáció ismérvei közül a következők elengedhetetlenek: az eset részletes ismerete, helyi sajátságok figyelembevétele, anyanyelvi kommunikáció, őszinteség.
Kommunikációs eszközökön túl milyen eszközök állnak rendelkezésünk PR vagy marketing tevékenységekhez?
Ez nagyon sokszínű, a fent említett eszközökön kívül, hatékony PR és marketing kommunikációs eszköz lehet pld. a rendezvényszervezés, ami határterület. Mindig figyelembe kell venni, hogy kiket akarunk elérni és mi a cél.
Fontos lehet e kiegészítő termékekkel összekapcsolni a termékünket, szolgáltatásunkat?
A kiegészítő termékek garantálják a vállalat számára a teljes körű kiszolgálást. Egy vállalat főbb termékein, szolgáltatásain kívül akár fontos lehet, hogy a kiegészítő termékeit is a mi cégünk állítsa elő. Így a fogyasztó nem egy másik vállalathoz fog fordulni, ha kiegészítő szolgáltatásokra van szüksége.
Külső PR mellett fontos-e a belső PR?
A belső PR azért fontos, mert ennek hiányában meggyengülhet a belső kommunikáció, ezáltal a vállalat eredményessége is csökkenhet. A belső PR segíthet, hogy szívesen dolgozzanak a cégnél. Ez jó a dolgozónak, a fogyasztónak és a vállalatnak is.
Szüneteltethetőek e a marketing vagy PR tevékenységek?
Természetesen igen. De akkor számolni kell azzal a következménnyel, hogy a versenytársai rövid időn belül lehagyják vállalatát, és olyan előnyre tesznek szert, amit nem egyszerű kiküszöbölni rövid időn belül.