Gyakori kérdések a marketing kommunikáció és a PR kapcsán

Mi a különbség a marketing és a PR között? Milyen viszonyban állnak egymással?

A PR és a marketing viszonyát nehezen lehet meghatározni, több nézőpont is kialakult ezzel kapcsolatban. Van olyan nézet, amely szerint a marketing része a PR, vagy épp ellenkezőleg a PR-on belül van a marketing. Olyan elképzelés is van, miszerint a kettő teljesen különböző és semmi közünk egymáshoz, más nézet szerint a kettő egy és ugyanaz. Az igazság valahol a 4 állítás között van, de nem is az a lényeg, hogy a kettő viszonyát pontosan ismerjük, hanem, hogy elfogadjuk azt a tényt, hogy egyik sem létezik a másik nélkül, kölcsönösen hatnak egymásra és a két kommunikációs tevékenység dinamikus viszonya segítheti egy vállalkozás sikerét.
Főbb különbség a két tevékenység között: a marketing célja elsősorban az adott márka kommunikációjának összefogása, eladásnövelés, a PR elsődleges feladata egy vállalat és környezete között bizalmi viszony kiépítése, amellyel elérik, hogy egy adott cégről, márkáról ne csak a termékeik, szolgáltatásaik köre jusson a fogyasztó eszébe, hanem a vállalathoz fűződő érzelmek, pozitív gondolatok.

Hatékonyságot tekintve, a PR vagy a marketing a hatékonyabb, melyikkel lehet nagyon hatást elérni? Melyik a költségesebb?

Más a terület. Időben, térben, célcsoportban függ a kommunikáció a vállalat céljaitól, szándékaitól, termékétől de összességében elmondható, hogy mind a két kommunikációs tevékenység hatékony lehet, ha elég kreatív módon alkalmazzák őket. Amennyiben a jelenben és a jövőben is hatékony kommunikációt szeretne, érdemes mind a két tevékenység eszközeinek tárházát figyelembe venni.
Természetesen a sikeres vállalati kommunikációhoz fontos, hogy legyen egy bizonyos pénzösszeg, amit erre tudnak fordítani. Egyik sem költségesebb a másiknál, kreatív eszközökkel gazdaságosabban is fel lehet építeni egy cég vagy egy márka kommunikációját, azonban minél több az erre szánt tőke, annál több lehetőség nyílik meg a kommunikáció színterein.

Melyik tevékenység hatása tart tovább?

Ez attól függ… esetenként a PR eszközök hatása tovább tarthat, hiszen egy megfelelő bizalmi viszonyra felépíthető a vállalat további kommunikációja.

Egy vállalat élettartamát tekintve mikor kell ezeket az eszközöket használni?

Egy induló vállalkozásnál minél hamarabb elkezdik tudatosan alakítani a vállalat kommunikációját, annál hatékonyabb lehet. Azonban már régóta meglévő vállalatoknál sem késő a tudatos kommunikáció alkalmazása. Egy működő cégnél már valószínű kialakult egy vevőkör, amire lehet építeni, ezt lehet bővíteni.

Gerilla-, vírusmarketing, flashmobok – mire jók ezek?

A gerilla- és vírusmarketing olyan marketing technikák, melyeknek célja minél nagyobb publicitás szerzése. Ez olyan módon történik, hogy a fogyasztó olyan figyelemfelhívó akciókkal találkozik a legváratlanabb helyzetekben, amelyekről nem gondolja, hogy marketing eszköz lehet. A vírusmarketing a gerilla akció következménye lehet. Ennek során például egy reklám olyan gyorsan és megállíthatatlanul terjed az emberek között, akár csak a vírus.
Egy flashmob nagyon jó példa, ennek során egy kiszámíthatatlan pillanatban egy kisebb-nagyobb tömeg pld. elkezdi ugyanazt a koreográfiát táncolni, amely mindenképp nagyon látványos. A spontaneitás látszatának ellenére egy megtervezett akcióról van szó, amelyet rögzítve különböző internetes portálokon később megoszthatnak egymással a felhasználók.

Szükséges-e kommunikációs szakember bevonása ezekhez a tevékenységekhez?

Egy kommunikációs szakember kellő szakmai ismerettel és kreativitással rendelkezik, akinek a szakértelme mindenképp pozitív módon befolyásolja egy vállalat sikerét.

Mi a garancia arra, hogy sikeres lesz egy PR vagy marketing akció?

Kézzel fogható garancia sohasem adható, azonban ha megfelelő szaktudással rendelkező személyre bízza vállalatának kommunikációját, annál biztosabb lehet a sikerekben.

Mi a sikeres válságkommunikáció titka?

Válságkommunikáció ismérvei közül a következők elengedhetetlenek: az eset részletes ismerete, helyi sajátságok figyelembevétele, anyanyelvi kommunikáció, őszinteség.

Kommunikációs eszközökön túl milyen eszközök állnak rendelkezésünk PR vagy marketing tevékenységekhez?

Ez nagyon sokszínű, a fent említett eszközökön kívül, hatékony PR és marketing kommunikációs eszköz lehet pld. a rendezvényszervezés, ami határterület. Mindig figyelembe kell venni, hogy kiket akarunk elérni és mi a cél.

Fontos lehet e kiegészítő termékekkel összekapcsolni a termékünket, szolgáltatásunkat?

A kiegészítő termékek garantálják a vállalat számára a teljes körű kiszolgálást. Egy vállalat főbb termékein, szolgáltatásain kívül akár fontos lehet, hogy a kiegészítő termékeit is a mi cégünk állítsa elő. Így a fogyasztó nem egy másik vállalathoz fog fordulni, ha kiegészítő szolgáltatásokra van szüksége.

Külső PR mellett fontos-e a belső PR?

A belső PR azért fontos, mert ennek hiányában meggyengülhet a belső kommunikáció, ezáltal a vállalat eredményessége is csökkenhet. A belső PR segíthet, hogy szívesen dolgozzanak a cégnél. Ez jó a dolgozónak, a fogyasztónak és a vállalatnak is.

Szüneteltethetőek e a marketing vagy PR tevékenységek?

Természetesen igen. De akkor számolni kell azzal a következménnyel, hogy a versenytársai rövid időn belül lehagyják vállalatát, és olyan előnyre tesznek szert, amit nem egyszerű kiküszöbölni rövid időn belül.


Segíthetünk?

Kérjük adja meg elérhetőségét, illetve mely termékünkkel kapcsolatban kér tájékoztatást. Munkatársunk hamarosan felveszi Önnel a kapcsolatot a megadott adatok alapján.