Versenytársak csoportosítása
Legtöbbször ilyen listákban azokat szerepeltetik a cégeket, akik a legfőbb versenytársai. Elképzelhető azonban, hogy a több más vállalat közvetve versenyzik ugyanazon ügyfélkörért. Lássunk egy példát: Egy gyufákat gyártó cégnek nem csak más gyufa gyártók a konkurensei, hanem például az öngyújtó gyártók is a dohányosok körében.
Ez alapján már versenytársnak számítanak azok a cégek is, akik a miénkkel helyettesítő termékeket vagy termékcsoportokat kínálnak, ugyanazon a piacon küzdenek. A makro környezeti tényezők (társadalmi -, technológiai -, gazdasági-, természeti-, politikai-jogi környezet) valamint a mikrokörnyezet ismerete egyaránt segíthet meghatározni a lehetséges konkurenciákat. A vállalkozás stratégiájának kialakításához elengedhetetlen a piacon a versenytársak helyzetének, valamint a saját vállaltunk piacon betöltött szerepének ismerete. Ez utóbbit a SWOT-analízissel lehet vizsgálni, amelyet alkalmazva a belső erősségeket és gyengeségeket, illetve külső lehetőségeket és fenyegetettségeket tárhatja fel.
Egyediség = siker
Ahhoz, hogy tudja mitől lesz az Ön vállalkozása különlegesebb, másabb, mindenképp ismernie kell a többi vállalatot, amelyeket különböző szempontok szerint csoportosíthat. A felső vezetők számára készített csoportosításban csak a legfontosabb adatok szerepelnek (bevétel, egy vállalat dolgozóinak létszáma, stb.). Elvégezhető a rendszerezés a termékek köre, kereskedelmi-, értékesítési csatornák, felhasználási terület, és a termékek ára alapján. Figyelembe vehetjük azt is, hogy egy vállalat mennyire törekszik az egyedi igények kielégítésére, vagy tömeggyártást folytat, valamint fontos megkülönböztetni a lokális és globális vállalatokat. Ezeket a szempontokat figyelembe véve rendszerezheti az adott piacon szereplő vállalatokat. Ez pontos térképként szolgálva mutathatja azokat a területeket, amelyeket már elfoglaltak mások, de felismerheti azokat a lehetőségeket is, amelyeket eddig a többiek nem fedeztek fel.
A legügyesebb vállalkozások kitalálnak egy megkülönböztető előnyt, új kategóriát és ezáltal új piacot hoznak létre.
A versenytárs-elemzés során, ha csoportosítunk újat is alkotunk. Kreatív folyamatot indítunk be, mely alapján ki fog rajzolódni, hogy milyenek az erőviszonyok, a jelentkező trendek, milyen termékelőnyökkel érdemes a célpiacot célozni, ezen felül pedig arról is képet kapunk, hogy milyen rövid és hosszabb távú lehetőségeink vannak.
A fenti komplex folyamat támogatásának igénye ihlette versenytárs elemezést és az ágazati elemzést támogató üzleti intelligencia (BI – Business Intelligence) szoftver megszületését, amely a sok forrásból táplálkozó keresők által összegyűjtött inputokat a megrendelő igényeihez igazodó, feldolgozott formában juttatja el a döntéshozókhoz. A Cégsiker továbbá felhőalapú szolgáltatást nyújtva garantálja az adatok biztonságát és könnyű hozzáférhetőségét. A végfelhasználó valóban az általa szükségesnek ítélt, valós információkhoz jut. A hagyományos piackutatással ellentétben a BI nemcsak a lezajlott folyamatokat láttatja, hanem az éppen átalakulóban lévő területeket is képes feltérképezni. A technikai eszközök térnyerése arra késztet, hogy a virtuális csatamező minél nagyobb hányadát birtokoljuk. A vevőkért vívott harcban pedig kulcsfontosságú az alapos, megbízható hírszerzés, mely helyzeti előnyhöz juttathat. A versenytárs elemezést és az ágazati elemzést támogató üzleti intelligencia több puszta sajtófigyelésnél, adatszűrésnél: egyfajta „radarként” működik, mely a specifikus iparági híreket minden más érintettnél gyorsabban és pontosabban észleli, így a helyes cél, vagyis a konkurenciával szemben szerzett lépéselőny eltalálása gombnyomásnyira kerül. Ez a piaci harcban használatos eszköz lehetővé teszi a komplett üzleti stratégia építését, a használható elemzéseken alapuló struktúra felépítését.
